Min blogliste

torsdag den 24. august 2017



Multimodalitet

 
 En repræsentation er en måde at vise sin forståelse af verden på. Modalitet er et særtræk ved en repræsentationsform – måden repræsentationen forholder sig til det repræsenterede indhold på. ( Kurt, s.50)  Jeg synes, det er en fed sætning.
 
Vi har prøvet QR-koder, det var ingen succes, da mange af eleverne anså dem for at være barnlige og mere et forsøg på at aktivere dem end at undervise.

Til gengæld bruger vi mobilen til at undervise. Vi sender dem ud i byen for at tage billeder af svejsninger og via nettet gå på undervisningsbanken og slå op i ISO/DS 5817, for at se om den kan visuelt godkendes. Derefter skal de sende billedet og bedømmelsen til mig.

Om motivation:
Jeg måler på hvor mange, der deltager og hvor meget de afleverer. Når vi sender dem i byen med mobilen, deltager alle og alle sender billeder til mig. Det er måske ikke så meget opgaven i sig selv, men nok mere friheden til selv at bestemme, hvem, hvad, hvor og hvornår.
Det er nok også den tillid man viser dem ved at sende dem ud uden opsyn.
Generelt oplever jeg også, at dem med læreplads er med modtagelige for læring end dem i skolepraktik.
Motivationsbegrebet fremstår dog som en flydende betegnelse, som forskerne ikke er enige om, hvad indeholder eller dækker over. Selvom der findes en omfattende forskning om motivation for uddannelse hos kortuddannede, findes der meget lidt forskning om motivation for læring generelt (Pedersen m.fl., 2009). Kritikerne af motivationsbegrebet påpeger, at begrebet motivation ofte anvendes som en iboende individegenskab, og at der savnes en kobling mellem motivation og læring, frem for udelukkende at fokusere på motivation og handling. (Kurt s. 49)

Og så lige en tak til Allan for hans råd om kopiering.
ps. Din blog er for fed.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar