Min blogliste

torsdag den 24. august 2017

 
 
Inspiration

 
 
Den ressource jeg vil skrive om, er den hjemmeside, der hedder svejseværkstedet.
 
Svejseværkstedet giver et godt indblik i, hvad det vil sige at svejse, om ensrettere, gasser og forskellige typer svejsning, samtidig lægger det stor vægt på sikkerhed omkring svejsning.
 
Man finder Svejseværkstedet på følgende webadresse:
 
Jeg bruger siden til at få mine elever til at tage ansvar for egen læring og differentiere undervisningen. De elever, der er længst fremme i tegningsforståelse eller AutoCAD, sætter jeg i gang med at læse om 111, 135 eller 141 - det er svejsemetoder, de skal kunne til karakteren B, svarende til ekspert niveau, for at kunne bestå svendeprøven. På den måde kan jeg bruge mere tid på de andre elever, der ikke er så langt fremme. Samtidig sætter jeg en diskussion i gang om vinkler/grader og hvor meget strøm, de forskellige pinde skal havde i forhold til materiale tykkelse.
Alle der ikke arbejder på hjemmesiden, begynder - sideløbende med at de tegner - nu at deltage i diskussionen om strøm og vinkler og pladetykkelse, og alle har noget at bidrage med. De har alle prøvet eller set noget ude hos deres mester, som er vigtigt lige at indskyde.
På den måde finder der en erfaringsudveksling sted, hvor der ikke er forskel på eleverne. Selv de mest stille har noget at fortælle, og midt i diskussionen og tegningerne glemmer de tiden, og de langsomme får lavet meget mere, mens de griner eller buher af de historier, der kommer. Som tiden går, bliver de mere homogene i gruppen, noget som er guld værd til svendeprøven.
 
Hvis der skulle være noget negativt at sige om siden, er det at den ikke bliver opdateret, og at dens layout og design er forældet. Desværre. 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar