Didatik
Koblingen mellem det digitale rum og didaktikken
et eksempel på at en didaktisk model mangler noget.
Der er ingen didaktiske modeller, der har det hele med. Enten mangler fx mål, læring eller rammer, men man bruger modellerne til at koge det hele ned.
Tpack er god til didaktiske planlægning. Vi skal gerne ende i den røde prik i midten for at alt hænger sammen.
Modellen kan fx bruges af en lærer, der skal bruge IT i undervisningen.
Der findes et hav af modeller.
Modellen kan fx bruges af en lærer, der skal bruge IT i undervisningen.
Der findes et hav af modeller.
simpel er ikke det samme som dårlig elle mindre funktionel
Kan man i dag tænke didatik uden IT som værktøj, fagfelt eller frigørelsesramme, IT i dag er nu en så stor del af hverdagen, at der nu skal en konkret dannelse til.
Man kan ikke længe se bort fra at have et linjefag i IT, på lige fod med dansk, matematik og sport.
Den helt store forskel på web 1.0 og 2.0 er, at 2.0 er interaktiv. Alle, der deltager, er deres egen chef, redaktør og kritiker. Problemet er så, at der er ingen anden kontrol med, om at det, man skriver, er sandt, end andre, der er interaktive.
Det er ikke kun ildsjælene, der skal trække læsset i IT, men hele afdelingen, så alle kommer med. Ildsjæle kan blænde og skræmme de lidt dårligere væk, og i øvrigt brænder de hurtigere ud.
Chatrum er også en måde at undervise/kommunikere med sine elever på. Det nye ved chatten er anonymiteten, der giver stille elever mulighed at deltage. Det ´kræver dog en del forberedelse fra alles side.
Chatrum er også en måde at undervise/kommunikere med sine elever på. Det nye ved chatten er anonymiteten, der giver stille elever mulighed at deltage. Det ´kræver dog en del forberedelse fra alles side.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar