Min blogliste

onsdag den 30. august 2017

Etienne Wenger, teori om læring

En social teori om læring

Etienne Wenger
 
EW skriver, at man skal se læring på en ny måde, hvor man i større grad skal begynde at se menneskets læring som en livslang læring, der med det social aspekt kan give læring en ny vinkel, hvor læring sker konstant i den sociale gruppe, man tilhører eller er en del af - fx som elevgruppe på skolen, familien eller i værkstedet.
 
"Hvad hvis vi gik ud fra, at læring er lige så vigtig en del af vores menneskelige natur som at spise og sove, at den både er livsbekræftende og uundgåelig, og at vi,- hvis vi får muligheden - er gode til at lære"(EW, s. 152).
Komponenter i en social teori om læring
 
Læring er så at sige med til at give os en identitet, et fællesskab, praksis og mening. Da vi som mennesker er sociale dyr, er vi hele tiden i fællesskaber som for eksempel hjemme, på arbejde, i skole eller til hobby. "Læring er noget vi antager finder sted - hvad enten vi ser det eller ej, hvad enten vi kan lide tingenes udvikling eller ej, hvad enten vi lærer at gentage fortiden eller ryste den af os" (EW, s. 156).
 
EW er god læsning, nem, ligetil og det giver mening.
Jeg har også læst Yrjö Engeströms udviklingsarbejde som uddannelsesforskning, den er tung, svær og næsten ikke til at holde ud, man døser hen igen og igen. EW havde forklaringen:
"Virksomhedsteorier fokuserer på handlingsstrukturer som historisk konstituerede helheder. Deres pædagogiske fokus ligger på at slå bro over kløften mellem en handlings historiske grundlag og en persons udviklingsmæssige forudsætninger med hensyn til den pågældende handling- f.eks. kløften mellem et sprogs aktuelle karakter og et barns færdighed i det pågældende sprog. Herudfra kan man definere en " zone for den nærmeste udvikling" i hvilken den lærende der får hjælp til det kan udføre en handling som den pågældende ikke kunne magte af sig selv".(EW, s. 160)
Det kunne de jo bare have sagt :-)  
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar