Forsøg nr 1
Illeris,
Bloom, IT og mig
Baggrund.
Tid til den
enkelte opgave er nu om dage det helt store problem på erhvervsskolerne. På
grund af erhvervsskolereformen er der nu ikke sat tid af til lærerne til forberedelse,
og mange ældre og meget erfarne medarbejdere, som var garvede ift. hurtigt at
kunne forberede, er holdt op. Den tid, man som lærer har brug for til
forberedelse, skal nu enten tages fra elevernes undervisningstid, eller man må
prøve at finde en eller flere måder at spare tid på andre opgaver på, så man
kan bruge så meget tid som muligt i værkstedet med eleverne.
En måde at finde
tiden på kan være at forberede eleverne hjemmefra. Der er også nogle bestemte
ting, de altid glemmer. og som de skal bruge igen og igen på skolen, men som de
aldrig bruger ude hos mester. Det er særligt teknisk tegning og udfoldning, men
det kan også være mere fagligt som CNC-styrede maskiner og elektrodesvejsning,
som nu om dage ikke bruges meget ude hos mesteren, men som ikke desto mindre er
et krav ved svendeprøven.
Problemformulering.
På den baggrund
har jeg valgt denne problemformulering:
1.
Hvordan
anvender jeg IT, rent fagligt.
2.
Hvordan
får jeg eleverne til at bruge den.
3.
Hvad
siger Blooms taksonomier om forberedte elever.
Jeg kan som
faglærer anvende IT ved lave en række små film om netop de emner, de altid
glemmer. På den måde kan jeg ved opstart af et hold henvise til de film på YouTube,
og eleverne kan så forberede sig hjemmefra, når de allerede dagen før ved hvad
de skal bruge, og hvor de kan hente informationerne. Eleverne er på den måde
med til at vise ansvar og modenhed, samtidig giver det de lidt usikre elever mulighed
for at komme på forkant med opgaven.
Teori.
Her kan man
begynde at se på Blooms taksonomi, hvor man kan gå op til trin 3, som er
anvendelse, hvis eleverne ved fx svejseteori (til elektrode) havde set filmen
om grader/vinkler og elektrodevalg. I Illeris’ lærings trekant, ser man
indhold, drivkraft og samspil. Samspillet mellem Blooms taksonomi og Illeris
læringstrekant er åbenlys. Illeris skriver om, hvordan forbereder eleverne, og
Bloom om brugen af det forberedte.
Analyse.
Indholdet i
filmene skal være fagligt højt og specifikt lavet til de problemstillinger, det
er drivkraften for at få eleverne til at bruge dem. Samspillet er så, at jeg
som faglærer har tid til rent smedefaglige ting, som at svinge smedehammeren
(betyder at arbejde med ild og jern). I dag er det vigtigt for eleverne at
kunne se meningen med tingene/opgaverne, de skal kunne se, at de kan bruge det
ude i firmaet.
Hvis man
forestillede sig at, filmene blev en succes og eleverne tog dem til sig, og man
kunne se, at usikre elever kom bedre fra start i de forskellige fag og den
ekstra tid blev brugt i værkstedet, så ville det give et stærkere socialt
sammenhold, der så igen giver en bedre svendeprøve. Det ville så give grobund
for at udvide antallet af film og sværhedsgrad.
Det skal her lige
påpeges at man ikke skal bruge IT for IT’s skyld, eleverne vil hurtigt
gennemskue om det, de skal, giver mening rent fagligt.
Der skulle være flere stikord
Og mig
Jeg vil dog stadig arbejde med det her.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar