Min blogliste

lørdag den 30. september 2017

Blog3


Jeg har prøvet at lave en realistisk opgave, hvor mit forslag til at løse problemet er forholdsvis enkelt. Det har jeg valgt, da jeg skal ikke forvente, der vil være mulighed for, at jeg kan komme tilbage og lave de store ændringer på skolen, bl.a. økonomiske årsager. Derfor har jeg valgt at lave et par film på YouTube

Jeg synes faktisk skolen er godt med digitalt, og de er meget på forkant med nyt. Problemet er nok mere, at vi nu kun er 4 faglærere tilbage i teamet. Da jeg startede for 5 år siden,var vi 10 faglærere, men antallet af hold har ikke ændret sig. Aldersmæssigt er vi i lærerteamet en på 64 år, en på 61 år og to på 50 år, så selvom jeg kommer tilbage fuld af iver, kunne jeg godt frygte, at jeg løber panden mod en mur, men det skal ikke forhindre mig i at prøve. Jeg har faktisk lige hørt, at vi har fået et sæt kameraer, så vi kan Skype med afdelingen i Køge, så kan vi jo begynde med at eksperimentere med at undervise mellem byerne via Skype.

Vi havde i nogle år ERFA-metal møder, hvor vi kunne udveksle ideer skolerne imellem. Og der blev der faktisk brugt meget tid på at drøfte anvendelse af digitale platforme. De møder har ledelsen nu overtaget planlægningen af, og det har desværre betydet, at vi meget længe ikke har været til et møde af denne slags. Vi hører simpelthen ikke mere til det.

Jeg vil prøve at lave nogle lidt længere film, for på den måde at afprøve om mine ideer/teorier holder.  Jeg må indrømme, at Bourdieu og hans teori om Habitus og symbolsk vold, nok sidder lidt i baghovedet, så når jeg laver de her film, er det med tanke på de stille elever, og deres evner. Filmene skal laves, så de viser et klart mål, og mange af dem skal ikke være længere end 1-2 minutter, for længere kan de fleste elever ikke holde fokus.    

Film på Youtube løser på den lange bane noget af tidsproblemet på den måde, at den i en vis grad frigør mig for undervisning, så jeg kan koncentrere mig om anvendelse og den enkelte elev i stedet. Det er netop denne form for undervisning, praktisk og virkelighedsnær, de unge efterspørger,  fordi det minder om virksomheden og hverdagen Det er dog langt fra nok til at hjælpe alle de stille elever - ideelt set burde vi have ansat mindst én faglærer mere.

Jeg vil forsøge at lave filmene i de perioder, hvor jeg ikke har hold, så det heller ikke tager tid fra eleverne at producere filmene. Jeg vil også forsøge at lokke de andre lærere med i produktionen, idet jeg håber, at de også vil kunne se fordelene i at tilrettelægge en del af undervisningen på denne måde.

Hvis vi ser på Hatties, så er det ikke faglærerens kunnen eller viden om emnet, der er afgørende, men mere relationen mellem lærer og elev, og det er her, at tiden hvor man er i kontakt med eleven - også om andet end lige det faglige - kommer 100 gange tilbage.

»Når læreren viser interesse for en, så får man det ikke sådan 'Nå, man er bare en elev'. Så viser hun, at hun ligesom bekymrer sig for mig, og om jeg lærer noget.« (LK, 2016).

Jeg finder i øvrigt Hatties skala over/under 0,4 svær at forstå i forhold til, hvorfor det lige er 0,4, der er afgørende for elevens mulighed for at lære.
Eksempler på Hatties top 150, hvor man dog ikke skal stirre sig blind på nummereringen af de enkelte ting:

 4.      Lærertroværdighed 0,90

 9.       Lærertydelighed 0,75

12.      Lærer-elev-relationer 0,72

50.      Motivation 0,48

136.    Lærers viden om faget/emnet 0,09

Hos mange unge med lidt udfordringer har vi et godt ry, for de ved godt, at vi ikke bare smider dem ud ved tegn på problemer- Dertil skal lige siges, at de også ved, at de skal yde for at nyde - vi giver ikke svendebrevet væk, det ville være at nedgøre mit eget bordeauxrøde brev, og når alt kommer til alt er det jo beviset på at man tilhører eliten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar