Tid til den enkelte.
Det er ikke reformens skyld, for den giver i virkeligheden flere timer med eleverne, men det er netop fordi vi nu underviser 5 dage om ugen. at jeg ikke længere har tid til Smededrengene, tid til at sidde ned og tag en snak, eller bruge den tid, det tager for at den enkelte forstår det emne, vi nu har.
Som lærer er man ikke kun faglærer, men også kontaktlærer, mentor, socialrådgiver og kammerat. Der er tit nogle ting oppe i hovedet på de forskellige drenge, vi først skal have af vejen. før vi kan gå i gang med at arbejde. I klasseværelset kan den være helt gal, fordi de her ikke har noget andet sted at gå hen, hvis det bliver for meget for dem - den mulighed har de trods alt i værkstedet. Da jeg ikke længere har de undervisningsfri dage, som vi havde før reformen, er de mere overladt til sig selv. Førhen havde de grundfag på hovedforløbene, de dage brugte vi faglærere så på forberedelse og til at finde en ny måder at forklare dem emnerne på, hvis der nu var en der var gået helt kold i et emne. Men vi hentede dem også i timerne for lige at høre hvordan det gik, snakke og aftale de ting, som vi kunne bruge fremadrettet, det var netop de ting de havde hovedet, vi her fik styr på.
Hvis først de begynder at føle sig overladt til sig selv, mister de fuldstændig motivationen til at lære noget nyt, og så begynder de at sive fra undervisningen. Det er de stille og dem, der i forvejen har det svært, vi taber først.
Det gælder for os om at skabe en homogen gruppe, der til svendeprøven holder sammen og hvad vigtigere er, arbejder sammen.
Gerningsstedet. Betina med H1
Klasseværelse ved værkstedet, det er H1 hold med Betina som underviser. Det er også her de største udfordringer er.
Værkstedet
Det er tit her de forskellige elever blomster.
kantpresse
Kantpressen er den maskine, der på verdensplan dræber eller lemlæster flest faglært og ufaglærte smede.
Plasmaskærer
En maskine til at skære jern. Den store dyre udgave kan skære op til 30 mm tykke plader, at bruge den er lidt som at spille computer. Eleverne elsker den.
Hvem er så de stille elever, jeg vil lige komme med et par eksempler:
- Elev 1, 25 år. Hans krops halvdele er ikke lige store. Skal på h3 til april, han ville ikke bestå svendeprøven hvis han havde været på ny reform.
- Elev 2, 22 år. Han havde kræft i hjernen som barn og har derfor kun en hjernehalvdel. Skal på h2 til oktober, er på ny reform.
- Elev 3, har eksperters ord for at hans nervebaner i hjernen er svitset pga. hash. (fik 4)
- Elev 3 er 100% døv (fik 7)
- Elev 4 hører stemmer og valfarter ind og ud af den lukkede. (fik 02)
- Elev 5, 25 år. Hun stoppede efter et selvmordsforsøg.
Som Steen siger, hos os er der plads til alle. De tager tid, men det er en fornøjelse.
Lad mig fortælle lidt mere om Elev 2:
Han siger aldrig noget i teoritimerne, da han godt ved, at hvis han svarer forkert, står han for skud fra de andre. Han kan ikke huske så godt og bliver så træt til middag, at vi tit sender ham hjem.
Hvis vi nu begynder at optage teorien på video, vil han kunne se den hjemme om aftenen og stadig være med dagen efter. Hvis alle så teorien hjemme, kunne jeg så bruge tiden sammen med ham og de andre stille, eller dem der ikke havde set eller forstået den.
Hvis nu alle eleverne var forberedte og havde en forforståelse for emnet, ville jeg ikke skulle bruge tid på den del, og det ville frigøre mig til tale med alle om de ting, de synes de har det svært med, og hvilken emner de gerne vil have lidt mere af og på den måde få det maksimale ud af undervisningen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar