Min blogliste

onsdag den 13. september 2017

Forsøg nr 2

Så prøver vi igen, vi kan jo lave det om

Illeris, Bloom, IT og mig

Baggrund.


Tid til den enkelte opgave er nu om dage det helt store problem på erhvervsskolerne. På grund af erhvervsskolereformen er der nu ikke sat tid af til lærerne til forberedelse, og mange ældre og meget erfarne medarbejdere, som var garvede ift. hurtigt at kunne forberede, er holdt op. Den tid, man som lærer har brug for til forberedelse, skal nu enten tages fra elevernes undervisningstid, eller man må prøve at finde en eller flere måder at spare tid på andre opgaver på, så man kan bruge så meget tid som muligt i værkstedet med eleverne.
En måde at finde tiden på kan være at forberede eleverne hjemmefra. Der er som regel nogle bestemte ting, de altid glemmer. og som de skal bruge igen og igen på skolen, men som de aldrig bruger ude hos mester. Det er særligt teknisk tegning og udfoldning, men det kan også være mere fagligt som CNC-styrede maskiner og elektrodesvejsning, som nu om dage ikke bruges meget ude hos mesteren, men som ikke desto mindre er et krav ved svendeprøven.

Problemformulering.
På den baggrund har jeg valgt denne problemformulering:
1.       Hvordan anvender jeg IT, rent fagligt.
2.       Hvordan får jeg eleverne til at bruge min IT-løsning.
3.       Hvad siger Blooms taksonomier om forberedte elever.

Jeg kan som faglærer anvende IT ved lave en række små film om netop de emner, de altid glemmer. På den måde kan jeg ved opstart af et hold henvise til de film på YouTube, og eleverne kan så forberede sig hjemmefra, når de allerede dagen før ved, hvad de skal , og hvor de kan hente informationerne. Eleverne er på den måde med til at vise ansvar og modenhed, samtidig giver det de lidt usikre elever mulighed for at komme på forkant med opgaven.

Hvorfor vil jeg løse problemet?
Hvordan har jeg tænkt mig at løse problemet?
Hvad siger teorierne om problemet?
Hvilken teoretisk værktøjer har jeg tænkt mig at bruge?
Hvilken digitale værktøjer kan man anvende?
Hvor begynder man at anvende de digitale værktøjer, på GF1-GF2 eller først på hovedforløbene?
Hvad kan den enkelte elev få ud af det?
Skal eleverne være en aktiv del af løsningen eller er det faglæreren?
Hvilken digitale værktøjer kan man anvende?
Hvad er mine fordele ved at løse problemet?
Hvad er smedeafdelingens fordel?
Hvordan får jeg teamet med på den?











 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar