Illeris,
Bloom, IT og mig
Baggrund.
Tid til den
enkelte opgave er nu om dage det helt store problem på erhvervsskolerne. På
grund af erhvervsskolereformen er der nu ikke sat tid af til lærerne til
forberedelse, og mange ældre og meget erfarne medarbejdere, som var garvede
ift. hurtigt at kunne forberede, er holdt op. Den tid, man som lærer har brug
for til forberedelse, skal nu enten tages fra elevernes undervisningstid, eller
man må prøve at finde en eller flere måder at spare tid på andre opgaver på, så
man kan bruge så meget tid som muligt i værkstedet med eleverne.
En måde at finde
tiden på kan være at forberede eleverne hjemmefra. Der er som regel nogle bestemte
ting, de altid glemmer. og som de skal bruge igen og igen på skolen, men som de
aldrig bruger ude hos mester. Det er særligt teknisk tegning og udfoldning, men
det kan også være mere fagligt som CNC-styrede maskiner og elektrodesvejsning,
som nu om dage ikke bruges meget ude hos mesteren, men som ikke desto mindre er
et krav ved svendeprøven.Problemformulering.
På den baggrund har jeg valgt denne problemformulering:
1. Hvordan anvender jeg IT, rent fagligt.
2. Hvordan får jeg eleverne til at bruge min IT-løsning.
3. Hvad siger Blooms taksonomier om forberedte elever.
Jeg kan som
faglærer anvende IT ved lave en række små film om netop de emner, de altid
glemmer. På den måde kan jeg ved opstart af et hold henvise til de film på
YouTube, og eleverne kan så forberede sig hjemmefra, når de allerede dagen før
ved, hvad de skal , og hvor de kan hente informationerne. Eleverne er på
den måde med til at vise ansvar og modenhed, samtidig giver det de lidt usikre
elever mulighed for at komme på forkant med opgaven.
Hvorfor vil jeg løse problemet?
Hvordan har jeg tænkt mig at løse problemet?
Hvad siger teorierne om problemet?
Hvilken teoretisk værktøjer har jeg tænkt mig at bruge?
Hvilken digitale værktøjer kan man anvende?
Hvor begynder man at anvende de digitale værktøjer, på GF1-GF2 eller først på hovedforløbene?
Hvad kan den enkelte elev få ud af det?
Skal eleverne være en aktiv del af løsningen eller er det faglæreren?
Hvilken digitale værktøjer kan man anvende?
Hvad er mine fordele ved at løse problemet?
Hvad er smedeafdelingens fordel?
Hvordan får jeg teamet med på den?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar