Min blogliste

onsdag den 13. september 2017

Vejledning 1

Forsøg nr 1
 
 
                             Illeris, Bloom, IT og mig

Baggrund.

Tid til den enkelte opgave er nu om dage det helt store problem på erhvervsskolerne. På grund af erhvervsskolereformen er der nu ikke sat tid af til lærerne til forberedelse, og mange ældre og meget erfarne medarbejdere, som var garvede ift. hurtigt at kunne forberede, er holdt op. Den tid, man som lærer har brug for til forberedelse, skal nu enten tages fra elevernes undervisningstid, eller man må prøve at finde en eller flere måder at spare tid på andre opgaver på, så man kan bruge så meget tid som muligt i værkstedet med eleverne.
En måde at finde tiden på kan være at forberede eleverne hjemmefra. Der er også nogle bestemte ting, de altid glemmer. og som de skal bruge igen og igen på skolen, men som de aldrig bruger ude hos mester. Det er særligt teknisk tegning og udfoldning, men det kan også være mere fagligt som CNC-styrede maskiner og elektrodesvejsning, som nu om dage ikke bruges meget ude hos mesteren, men som ikke desto mindre er et krav ved svendeprøven.

Problemformulering.

På den baggrund har jeg valgt denne problemformulering:
1.       Hvordan anvender jeg IT, rent fagligt.
2.       Hvordan får jeg eleverne til at bruge den.
3.       Hvad siger Blooms taksonomier om forberedte elever.
Jeg kan som faglærer anvende IT ved lave en række små film om netop de emner, de altid glemmer. På den måde kan jeg ved opstart af et hold henvise til de film på YouTube, og eleverne kan så forberede sig hjemmefra, når de allerede dagen før ved hvad de skal bruge, og hvor de kan hente informationerne. Eleverne er på den måde med til at vise ansvar og modenhed, samtidig giver det de lidt usikre elever mulighed for at komme på forkant med opgaven.

Teori.

Her kan man begynde at se på Blooms taksonomi, hvor man kan gå op til trin 3, som er anvendelse, hvis eleverne ved fx svejseteori (til elektrode) havde set filmen om grader/vinkler og elektrodevalg. I Illeris’ lærings trekant, ser man indhold, drivkraft og samspil. Samspillet mellem Blooms taksonomi og Illeris læringstrekant er åbenlys. Illeris skriver om, hvordan forbereder eleverne, og Bloom om brugen af det forberedte.

Analyse.

Indholdet i filmene skal være fagligt højt og specifikt lavet til de problemstillinger, det er drivkraften for at få eleverne til at bruge dem. Samspillet er så, at jeg som faglærer har tid til rent smedefaglige ting, som at svinge smedehammeren (betyder at arbejde med ild og jern). I dag er det vigtigt for eleverne at kunne se meningen med tingene/opgaverne, de skal kunne se, at de kan bruge det ude i firmaet.
Hvis man forestillede sig at, filmene blev en succes og eleverne tog dem til sig, og man kunne se, at usikre elever kom bedre fra start i de forskellige fag og den ekstra tid blev brugt i værkstedet, så ville det give et stærkere socialt sammenhold, der så igen giver en bedre svendeprøve. Det ville så give grobund for at udvide antallet af film og sværhedsgrad.
Det skal her lige påpeges at man ikke skal bruge IT for IT’s skyld, eleverne vil hurtigt gennemskue om det, de skal, giver mening rent fagligt.
  
Der skulle være flere stikord
Og mig
Jeg vil dog stadig arbejde med det her.
 


 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar