Min blogliste

søndag den 10. september 2017

Multimodale Muligheder


multimodale muligheder

 
   Rikke Christoffersen Denning og Roland Hachmann
       
Læringsmål: at eleven ved, hvad der er målet.
Det bliver mere og mere tydeligt, at målet for eleven er ekstrem vigtigt, intet mål medfører ingen motivation og ingen læring.

Desuden er det vigtigt, at læremidlet gør brug af tydelige læseformål og læringsmål, så eleven ved, hvad der skal læses efter, og hvad der skal læres.
Det er samtidig afgørende, at disse læseformål og læringsmål hænger sammen
med den afsluttende evaluering og opsummering af kapitlerne (RCD og RH, s. 9).
Forskellige metoder.
Billedeserie.

En tredje måde hvorpå iLæremidlet bruger billeder og tegninger som understøttende element er fx
ved hjælp af billedserier. Billedserien nedenfor illustrerer et handlingsforløb, som eleven skal
gennemføre. Det er en form for instruktiv tekst, der skridt for skridt guider eleven fra start til slut ved
både at forklare og illustrere. På den måde kan eleverne få processen delt op i mindre dele, og den
visuelle gengivelse af processens dele er med til at understøtte de enkelte handlinger eleven skal
udføre. Nedenfor ses et eksempel på, hvordan en billedserie forklarer processen, når man skal lave
en opsnøring. (RCD og RH; s 16)

Google Dokumenter

En del af tankerne bag iBogens aktiviteter er ,at eleverne skal være modtagere og producenter på
samme tid. De skal så at sige “læse med pennen i hånden”. Som en del af skriveprocesserne er
der i iLæremidlet nogle forberedte skriveskabeloner, som eleven kan skrive videre på.
Skriveskabelonerne åbnes i et Google dokument, som eleven gemmer på sin egen computer eller
på Google Drev. (RCD OG RH, s 17)
Det er et meget spændende projekt, som helt klar er værd at nærstudere med kollegaerne, ved et teammøde. 
Men som så mange andre skriver RCD og RH, at målet er det vigtigste for eleven, så er vi jo igen tilbage i Illeris' læringstrekant og Blooms taksonomi.
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar