Min blogliste

lørdag den 16. september 2017

undervisning dag 6

Blended learning

Ved e-læring forstås planlagt læring, der er helt eller delvist digitalt medieret med det sigte at skabe en kvalitativ og/eller kvantitativ forbedring af en uddannelse (OC, .s. 26).
Blended learning er e-læring, der integrerer netbaseret undervisning med tilstedeværelsesun-dervisning (OC, s. 27).
I rapporten skriver de, at E-learning giver mulighed for mere læring, hurtigere læring, dybere læring og anderledes læring, men jeg synes ikke de giver et svar på, hvor de ved det fra.

E-learning kan i sig selv ikke tilskrives nogen effekt, hverken på den pædagogiske praksis eller på elevernes læringsudbytte på erhvervsskolerne (OC, s. 35).
En australsk undersøgelse påviser, at blended learning giver bedre læringseffekt, end hvis eleverne udelukkende har onlineundervisning: 

  1. Ca. 60 % af erhvervsskoleleverne fortæller, at deres erfaringer med e-læring har øget deres kompetencer i at bruge teknologi.
  2. 55 % af eleverne siger, at e-læring hjælper dem med at udføre deres arbejde i virksomheden bedre.
  3. 42 % siger, at det har hjulpet dem til at få et bedre job og 66 % siger, at de forventer at kunne forbedre deres jobmuligheder i fremtiden som et resultat af at have brugt e-læring i deres uddannelse.
  4. 66 % af eleverne fortæller, at e-læring og e-læringsressourcer understøtter deres læring og at den fleksibilitet, som e-læring giver eleverne, værdsættes højt.
God E-læring afhænger af hele organisatoren og ikke kun læreren.
 
Blended learning giver nogle nye muligheder i undervisningen. Blandt andet det med at lære uden lærer, men af hinanden, lyder spændende, og jeg tror allerede, jeg har ide til at afprøve det, fx ved at:

- Sætte dem i gang med fyrfadslampen (intro)
- Lade dem arbejde alene i værkstedet (læring)
- Afslutte dagen med et spørgeskema og evaluering af opgave.

Spørgeskema:
  1. Hvor lang tid brugte du på opgaven?
  2. Ved tvivlsspørgsmål, hvem snakkede du med?
  3. Hvor svær var opgaven at løse på egen hånd?
  4. Fra 1 til 5, hvor 5 er bedst, hvor god er din fyrfadslampe blevet?  
Man kan ikke rigtig bruge de eksempler, der er nævnt i rapporten til noget, der er ikke nogen af dem, der fanger en.
 
Principper i E-learning

 Hvem: Hvem er den lærende og hvad er deres forudsætninger og mål?
 Hvad (mål og indhold): Hvordan skal indholdet repræsenteres?
 Hvordan: Hvilke læringsmetoder skal sættes i spil?
 Hvorfor: Hvad er begrundelse for valg af mål, indhold og læringsmetoder?
 Hvor og hvornår: I hvilke rum og i hvilke tidsrum skal undervisningen foregå?
 


 
 
 
Et personligt læringsmiljø kan konkret bestå af web 2.0-tjenester, kommunikationsprogrammer som Skype og andre typer læremidler som mindmaps, digitale portfolioer, dvs. de værktøjer, sociale sammenhænge og tjenester, der udgør den enkelte lærendes læringsomgivelser, og som støtter den lærende i at styre og forfølge deres egne læringsmæssige mål (JBA, DC, JJH. s.17).
 



Modellen viser, at der er tre centrale undervisningsopgaver.

Skal vi Skype?

Artiklen handler om brug af Skype, Facetime mv. til at holde videokonference. Vi har i afdelingen brugt Skype til teammøder, da vi har 2 afdelinger i forskellige byer, og jeg synes altid der er bøvl med det. Enten mangler lyden eller billedet. Vi brugte pc'en til det, og det kan ikke anbefales. Hvis man som udgangspunkt må regne med samme problemer ved undervisningsbrug, tror jeg ikke det vil vinde indpas i smedeafdelingen. Der er da heller ikke noget undervisningsformål med at starte noget op. 

 


 
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar